Ryzykowne antybiotyki

Czy wiesz, że fluorochinolony – antybiotyki stosowane w leczeniu wielu zakażeń bakteryjnych, np. dróg moczowych, gruczołu krokowego, dróg żółciowych i innych – zwiększają ryzyko tętniaka i rozwarstwienia aorty? Jeśli nie, to teraz już wiesz.

Ostrzeżenie dotyczące antybiotyków fluorochinolonowych, jak norfloksacyna, ofloksacyna, pefloksacyna, ciprofloksacyna, lewofloksacyna, wydała kilka miesięcy temu Europejska Agencja Leków (EMA) oraz Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

A podstawy są mocne.

Jak bowiem wynika z badań epidemiologicznych, ryzyko wystąpienia tętniaka i rozwarstwienia aorty po leczeniu fluorochinolonami może być nawet 2-krotnie wyższe, szczególnie u osób starszych. Czynnikami zwiększającymi ryzyko jest przebycie tętniaka, dodatni wywiad rodzinny w kierunku tętniaka, zespół Marfana, zespół Ehlersa-Danlosa typu naczyniowego, olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic, zapalenie tętnic Takayasu, choroba Behceta, nadciśnienie tętnicze, czy miażdżyca.

Choć tętniak i rozwarstwienie aorty występują dość rzadko, 3 do 30 przypadków na 100 tys. osób rocznie, to przebieg schorzenia bywa często dramatyczny i może zakończyć się zgonem. Dlatego tak ważne jest informowanie pacjentów, u których są wskazania do podania fluorochinolonu – czy to ogólnie (np. doustnie) czy wziewnie – o tego typu możliwych powikłaniach. Zawsze też lekarz powinien dokładnie przeanalizować bilans korzyści ze stosowania fluorochinolonów i ryzyka, jakie ze sobą niosą, oraz rozważyć inne opcje terapeutyczne.

A jeśli zastosowanie fluorochinolonu ze względu na rodzaj zakażenia i profil antybiogramu jest konieczne? Warto wówczas pamiętać, na jakie objawy należy zwrócić uwagę, które mogą sugerować tętniaka rozwarstwiającego. Są to przede wszystkim nagły, silny ból brzucha, klatki piersiowej lub pleców. Więcej na ten temat czytaj na: Tętniak aorty brzusznej – przyczyny, objawy, leczenie.

Oczywiście, tego typu dolegliwości mogą także wystąpić w innych chorobach, tak więc zawsze, gdy się pojawią, należy jak najszybciej trzeba szukać pomocy medycznej.

Dodaj komentarz